Technische vragen d.d. 15-01-2025 van Ouderenpartij AOV Purmerend-Beemster
Inleiding
De Ouderenpartij AOV Purmerend-Beemster neemt klachten en/of opmerkingen van
inwoners serieus. Bij ons secretariaat kwam een melding binnen wat betrekking heeft
op de wandel en fiets bruggen welke door heel Purmerend vervangen worden. De
inwoners ervaren in het vernieuwde Kooimanpark te hoge bruggen. Inwoners lopen
daar met een rollator of met een rolstoel en ervaren problemen met de te steile
bruggen. Uit de Purmer-Zuid komen er ook klachten bij het AOV binnen over
vernieuwde te hoge bruggen. De afgelopen dagen heeft het gevroren en op de sociale
media was te lezen dat veel inwoners de vernieuwde bruggen gevaarlijk glad vinden.
Het AOV vind het belangrijk dat alle inwoners zich plezierig en veilig kunnen
voortbewegen in Purmerend en de Beemster. Het AOV heeft daarom de volgende
vragen aan het college.
Vraag 1:
Word er bij het vernieuwen van de bruggen gekeken dat de brug dezelfde
ronding/hellingshoek heeft?
Antwoord 1:
De gemeente streeft naar zo laag mogelijke ronding en hellingspercentages. Bij het
vervangen van bruggen moet de gemeente aan nieuwe regelgeving voldoen. Het
gevolg hiervan is dat bruggen doorvaarbaar moeten zijn voor onderhoudsvaartuigen.
Door deze eis is het niet mogelijk om nieuwe bruggen dezelfde ronding en
hellingshoek te geven.
Wel hanteert de gemeente altijd CROW publicatie 342, Ontwerpwijzer bruggen
langzaam verkeer. Dit betekent dat de gemeente zich houdt aan de hierin benoemde
waarden voor hellingpercentages.
Vraag 2:
Is het bekend dat het materiaal wat op het wegdek van de vernieuwde bruggen ligt,
extreem glad wordt bij vorst?
Antwoord 2:
Helaas worden alle bruggen bij winterse omstandigheden sneller glad, omdat deze
sneller de omgevingstemperatuur aannemen en vocht in de lucht condenseert en
sneller bevriest op een brugdek. Dit geldt voor alle bruggen “nieuw” en “oud”. De
slijtlaag die op alle bruggen zit is van hetzelfde materiaal. Bij de nieuwe bruggen kiest
de gemeente voor een grovere steenslag ten opzichte van de bruggen uit het
verleden. Dit geeft juist bij bevriezing iets meer stroefheid.
Vraag 3:
Komen er bij de gemeente klachten binnen over de hogere ronding/hellingshoek en/of
extreme gladheid bij vernieuwde bruggen?
Zo ja? Kunt u de acties noemen die de gemeente neemt of heeft genomen?
Zo nee? Bent u bereid om zelf te ervaren wat de hogere ronding/hellingshoek en
extreme gladheid bij deze vernieuwde bruggen betekent voor onze inwoners?
Antwoord 3:
Bij elke periode met winterse omstandigheden komen er meldingen binnen over
gladheid van bruggen.
We strooien de hoofdroutes van zowel wegen als fietspaden. De bruggen in deze
routes worden daarmee ook gestrooid. De bruggen buiten deze routes worden niet
gestrooid.